onsdag 1. desember 2010

Øktplan for Fredag 3.12.2010

Lett styrketrening, mest mage og rygg+balanse
Ida Anette Christensen
Årsak: Etterperiode av sykdom
Mål: øke kondisen smålig, forbedre styrke i beina, mage, rygg og overarmer.
Utstyr: Manualer, apparater, balansepute, strikk, medisinball og treningsball, også hoppetau for oppvarming
Hvor jeg trener: I gymsalen og i styrkerommet


Tid
Hva
Hvordan
Hvorfor
Oppvarming:
ca 15 min
Jogging

Jogge lett rundt i hallen, med svinging av armer, høye kneløft og spark bak. Deretter løpe sidelengs ved at beina krysser hverandre og overkroppen svinger fra side til side. Deretter varme opp de viktigste musklene; svinge armene god rundt slik at blodet øker farten. Svinge på hoftene og hele overkroppen.
Dette gjøres for å få kroppen ordentlig varm, for å få blodet til å sirkulere. Gjøre kroppen klar for en middels hard styrketrening. Det er ett utrolig viktig prinsipp å varme de musklene men har planlagt å bruke, godt før styrketrening.
Hoveddel:
ca 1 time
Styrketrening
(varierer fra 2 til 3 serier i hver øvelse)
Push up
2 x 10 på strake bein, om for tungt, 5 på knær
Sit upsca 80 stk, 20 til venstre, 20 rett fram og 29 til høyre.
Planken
ca 3 min helst med musikk
Sidelengs planken
1 min på hver side
Flyer
3x10 repetisjoner
90 grader
90 grader til vegg i ca 3x3 min
Opp med knærene og beina, løfte opp baken
3x10
Vektball på treningsball
3x7 repetisjoner
Balanse pute
3x1 min
90 grader på en fot på balansepute
3x5 repetisjoner
Lukket øyne på balansepute
1 min




I denne styrketreningen baserer jeg meg på forbedre balansen og musklene i både mage og rygg partiet. På engelsk kalles det "core muscles".
Balansen er bra for å motkjempe skader, både i ankel og bein.
Avslutning:
Uttøying og linedance

Tøye alle muskler som er blitt brukt under oppvarming og styrketrening. Her skal jeg holde minimum 20 min på hver øvelse.



Strekke ut musklene slik at jeg ikke blir støl. Få avspening i kroppen og muskler.

2 kommentarer:

  1. Hei. Dette ser jammen bra ut! Flott innlegg og blogg. Hva med noen bilder eller liknende for å friske opp siden litt? ØA

    SvarSlett
  2. Du kan med fordel også ha en liten avslutning med på planen! Bra jobba!

    ØA

    SvarSlett